Lär dig ditt jobb!

Kom in en kund idag - en man i sextioårsåldern - som ville lämna tillbaka en dvd film. Han hade köpt i realådan där det fanns filmer till priset av en för 59:- eller två för 99:-

Jag frågade om han ville gå in och titta efter en annan eller om han ville ha pengarna tillbaka. Upplyste honom också att om han tog pengarna tillbaka skulle han gå miste om de 19:- han fått i rabatt och således bara få 40:- tillbaka.

Han spärrade ögonen i mig och sa att det var fel och att han enligt lag hade rätt till hela summan. Jag förklarade läget igen och sa att han var inte berättigad till rabatten om han bara köpte en och skulle således inte ha 59:- tillbaka.

Lär dig ditt jobb fick jag till svar. Jag tittade på honom förklarade igen och sa att det var rätt. Jenny intygade också att det var jag som gjorde rätt. Är inte det ganska självklart? Annars kan man ju alltid köpa två och sen gå och lämna tillbaka för att få en rabatt. Jag erbjöd honom att ringa en chef som fick komma och prata med honom men det ville han inte.

Gubben blev skitsur och sa att jag borde lära mig mitt jobb igen. Sen tog han emot sina fyrtiokronor och skulle ha skrivet på kvittot att han bara fått fyrtiokronor. Jag gav honom såklart ett riktigt kvitto där det stod att han fått tillbaka denna summa.

Sen började jag med nästa kund. Jenny frågade mig om jag inte hörde vad han sa när han gick? Näe, svarade jag.

Han sa - Jävla kärringjävel!!!

Det var tur att jag inte hörde för då hade jag garanterat varit otrevlig tillbaka. Man ska inte behöva ta vilken jävla skit som helst när det inte finns några belägg för det.

Om och om får vi utstå otrevligheter från arga kunder. Jag förstår inte varför man måste gå omkring och reta upp sig på allting. Kan man inte bara lyssna och förstå. Alla fel som begås rättas ju till och man får ersättning. Det är ju inte så att man slår in två varor istället för en för att man tycker att det är roligt. Matvaror blir dåliga ibland och det är ju inte heller något som vi kan påverka. Vi är människor som jobbar och vi vill bemötas så!

Ett annat exempel var en kund som Jenny fick ta emot en stund senare. Hon skällde högt om att hon minsann också var kund på Maxi och att det var så orättvist att inte hon skulle få köpa julmusten för det billiga priset bara för att inte hon scannade. Jenny försökte förklara varför det fanns ett självscanningspris på en vara varje vecka men hon ville inte lyssna. Det var typ mobbning och hon skulle minsann sluta handla hos oss. Finns det någon affär som inte kör med veckans självscanningsvara?

Skrivet av: Ewa

Bra Ica att du skriver om sånt här....man får sig en o annan tankeställare....ok ja....ibland är jag en riktig kärringjävel. Ja ja jag förstår att ni har svårt att tro det men faktiskt så....ibland....

2010-11-21 @ 21:51:08
Skrivet av: Camilla R

En mycket enkel förklaring på detta kan vara: En typ av människor som inte litar på "samhället" utan tror att alla försöker lura dem, en annan som inte v i l l förstå utan som själva försöker "luras" och en som helt enkelt inte f ö r s t å r. Eller nåt... Men jag förstår din frustration :).

Skrivet av: Freddis

Den här mannen måste helt enkelt ha varit för dum för att förstå för att han trodde stenhårt på att jag gjorde fel. :)

2010-11-23 @ 02:54:16
Skrivet av: Carina

Jag förstår allvarligt inte varför vissa människor får för sig att man får bete sig hur som helst mot oss i serviceyrket, kalla oss saker osv...jag blir såååå förbannad!



Mvh Den bittra servitrisen.

2010-11-23 @ 14:46:38
URL: http://carinaahlstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Jag som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0