Provköpare

 Igår blev jag kollad av provköpare igen. Vi på Ica utsätts för det regelbundet för att kontrollera att vi inte säljer tobak, öl, spel och apoteksvaror till mindreåriga. För att inte misslyckas har vi på Maxi en gräns att vi ska kontrollera alla som ser ut att vara under trettio. På Maxi i Umeå har de gått ännu längre - där kontrolleras alla oavsett om du är tjugofem eller nittio.

En stressad kille i artonårsåldern kom in och köpte Expressen och kom under köpet på att han ville ha en General White portion snus. Min fråga blev naturligt vis - har du leg? Svaret blev - Näe, men jag är arton....  Jag svarade att då kan inte jag sälja snus till dig för här på Ica måste man visa legitimation om man ser ut att vara under trettio. Han tackade för sig och irrade iväg. Plötsligt tvärvänder han och kommer tillbaka - Jag glömde att jag skulle ha ett paket Alvedon! -Vi har arton på det med och du kan ju inte visa hur gammal du är - men kila in på apoteket för där behöver du inte vara arton för att handla - svarade jag.

Jag hade ju redan listat ut att han var provköpare så det var lite roligt att spela honom ett spratt. Han var ju tvungen att ta en vända in på apoteket för att inte visa mig att han var provköpare. Två varv tog han därinne innan han smet ut ovetandes om att jag observerade honom hela tiden.

Sen kom kille nummer två. En finnig halvtjock kille som såg ut som femton. - Hej, jag skulle vilja ha en Lotto för 40 kronor! - Har du leg? - Näe..... Då blir det inget spel för dig!

Sen ringde jag till Marie och sa att det var två virriga provköpare i butiken. Mig kan man inte lura - hahah! Dessutom är det inte så svårt - normala artonåringar köper inte Lotto för 40:-, Expressen och Alvedon.

Summan av det hela blev att jag tjänade 6 Trisslotter. Vi har nämligen en belöning på två Trisslotter för varje provköp man klarar. Ser fram emot att skrapa dem...  

Skrivet av: Ewa

Snyggt jobbat!

Hoppas du vann ngt på lotterna?

2010-11-18 @ 13:36:48
Skrivet av: Freddis

Jag har inte fått dem ännu. Veronica - min chef - brukar komma med dem några dagar efteråt. :)

2010-11-18 @ 17:20:35

Kommentera inlägget här:

Jag som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0