Lervälling

Danny och jag var ut till Borrlövsta idag för att titta till vår lilla stuga. Och framför allt - kolla in vår tomt. Bonden är klar med markarbetet nu och vi kan ju konstatera att det blev lite annorlunda än vad vi tänkt oss. Danny var lite besviken då han insåg att vi inte kommer  att kunna nyttja tomten så mycket i sommar. Jag peppade honom och sa att nästa sommar kommer vi att vara jätteglada att vi gjort detta.

Man får se det långsiktigt. Vi kommer att få en plan tomt med gräs utan vare sig stubbar eller stenar. Vår tomt var full med sånt och nu är allt borta. Nu kan jag börja planera för rabatter, buskar, fruktträd mm. Nu finns det förutsättningar att göra vad vi vill. Visst allt kostar pengar men vi får ta det bit för bit.

Just nu är det i alla fall 1750 kvm leråker. (förutom den lilla dungen med skog som vi sparat till ungarnas kojor) Det måste torka upp innan vi kan kratta ut och plana marken innan vi sår gräs. Sen ska det tydligen ta runt 3 veckor innan gräset börjar komma. Det ser jättetråkigt ut nu men jag tror att det blir bra när det blir grönt. Att bonden skulle ta bort alla stenar var ju verkligen inte något vi hade räknat med. Trodde aldrig att vi skulle få en sådan fin tomt. Ni som såg den förra året vet ju hur förutsättningarna var. När man gick på den idag sjönk man ner flera decimeter på vissa ställen. Det har kommit så mycket vatten så det kommer nog ta ett tag innan det torkar upp.

Nästa vecka ska det i alla fall sås gräs. Tänk om man hade pengar till att köpa färdig gräsmatta och bara rulla ut. Det hade ju varit rena drömmen!


Kommentera inlägget här:

Jag som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0