Viksta

Idag var vi ute till min morbror Börje i Viksta. Mamma körde och jag hade Oliver och Kevin med mig. Ungarna hade jätteskoj i Börjes snickarbod. Börje har byggt ett hus på en tomt som han styckade av från mormor och morfars tomt.

Mamma och jag gick en liten sväng i skogen och plockade hallon medans killarna var med Börje. Sen käkade vi pastasallad och avslutade med kaffe och bulle. Jag var jätte duktig - visst jag slösade 4 points på bullen men "normalt" hade jag tagit 2 bullar till...

Vi gick en promenad neråt mormors gamla hus. Blev inbjudna av de som bor där nu att kolla in och titta. Det var jättespännande. Vad mysigt det var! Mycket var sig likt men en del var ändrat. Alla plastmattor var borta och det var trägolv. Ladugården var ombyggt till ett stall med 4 stora härliga boxar, sadelkammare och t.o.m en dusch för hästarna. Tänk om morfar hade fått sett sin ladugård så fin. Boningshuset är numera ändrat till träfasad med röd färg - fint! (huset såg ut så från början när mamma var liten)

Mamma var lite ledsen sen och var nog lite ångerfull över att de sålde bondgården för tre år sedan. Jag tycker det känns roligt att någon bor där som tar hand om den nu när inte mormor och morfar finns. Jag tror att de är glada i himlen när de ser vad som händer där på "deras" ägor. Den stora lönnen på gårdsplan var nersågad - men det vet jag inte om morfar gillat- haha! Sälv så tyckte jag att det var jättefint utan den. Tomten fick en helt annan luftighet och man såg flaggstången!

Vi var ner en sväng till hagen och pratade med de 4 hästarna. De var sällskapliga och kom fram till oss. Vi stod där ett tag innan vi vände tillbaka till Börje. Oliver ville banka ett tag till sen åkte vi hem.

Här kommer lite bilder från min mormor och morfars gamla bondgård:





Kommentera inlägget här:

Jag som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0