Julbord



Nu ska jag strax dra till jobbet. Kockarna bjuder på Maxis årliga julbord i lunchrummet och det vill jag inte missa. Jobbar tolv - tjugo så jag tänkte bobba i mig lite härlig julmat innan.

Julmat??? Ok då lite ägghalvor och kanske någon lax...

Varför lägger man ett grishuvud på bordet med ett äpple i munnen? Äckligt som fan och ovärdigt. Jag förstår att man äter gris men ett lik på bordet är fan inte fräscht.




Gris - på mitt vis...

Skrivet av: Veronica

Jag önskar inget grishuvud utanför dörren i år!!!!

2010-12-17 @ 12:24:32
Skrivet av: Ewa

Ugh vill inte ha grishuvudet på mitt bord!

Ser groteskt ut!

Hoppas du haft en bra dag med god lunch!

Kram

2010-12-17 @ 22:09:55
Skrivet av: Freddis

Veronica - jag lovar!!!

Ewa - kanondag med kanongott käk.

2010-12-17 @ 22:31:23
Skrivet av: Martin Ragnar

Hej!

Såg din fina bild på grishuvudet på julbordet på din blogg. Jag skriver en bok om grisens kulturhistoria i Sverige och undrar om det är du som tagit bilden ifråga - och i så fall om jag skulle kunna få använda den i min bok. Jag är rädd för att jag inte kan erbjuda nåt mer än ett ex av den färdiga boken i kompensation.



Apropå frågan om varför man har ett grishuvud på julbordet så är det nog ett arv från den tid då vi trodde på asagudarna. Grisen var ett heligt djur som offrades bl.a. vid midvinterblotet. Man bör nog kunna se grishuvudet som en fortsättning på denna vördnad för grisen, även om jag också helst undviker den - liksom jag undviker att äta griskött över huvud taget.



Bästa hälsningar



Martin

2011-10-16 @ 19:56:46
Skrivet av: Freddis

Hej Martin! Vad gulligt av dig att fråga och tack för all info. Näe, det är inte min bild. Till min lilla blogg som bara nära o kära läser lånade jag bilden utan att vara lika snäll som du.



Mvh F

2011-10-17 @ 18:38:53
Skrivet av: Martin

Tack för ditt svar, som jag nu senkommet läser. Òm det nu alltså inte var ditt foto - vet du var du då var du hittade det? Det är verkligen ett utmärkt foto!

2011-12-03 @ 16:14:43

Kommentera inlägget här:

Jag som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0