Snåla människor - Fy!

Idag kom det in en kvinna på Maxi och såg lite smått chockad ut. Hon gav mig en handväska och sa att hon hade hittat den i en kundvagn när hon ställde tillbaka sin vagn. Jag öppnade väskan och blev lika chockad jag.

- Oj, oj , oj...  - Mycket pengar det här.... sa jag.

- Jo, jag såg det svarade kunden försiktigt.

I väskan låg det massor med femhundralappar. Jag räknade inte hur mycket men säkert en femtontusen. Almanackan som låg i väskan hade en notering om ägarens telefonnummer. Jag ringde henne och när hon svarade hade hon inte ens saknat väskan.

Jag sa till kunden som hittat väskan att hon skulle stanna kvar så att hon kunde räcka över den själv och samtidigt få en rejäl belöning.

Kunden som bodde i närheten kom snart in och upphittaren räckte över väskan. Tack sa kunden och berättade att hon precis hade tagit ut pengarna för att kunna betala hantverkaren som skulle komma på eftermiddagen.

Sen gav hon upphittaren 200:- TVÅ HUNDRA!!!

Alla pengar hade ju kunnat vara borta om någon annan hittat väskan. Minst tusen tycker jag att hon hade kunnat för denna människa var inte fattig. Snålt tycker jag.

Upphittaren log i alla fall och gick ut tillsammans med kvinnan. Hade hon varit besviken hade hon nog stannat kvar och beklagat sig. Heder åt denna kvinna. Men ett råd: Nästa gång tar du din hittelön själv innan du lämnar in väskan. Är det stöld?





Kommentera inlägget här:

Jag som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0