What?!!

I över ett års tid har jag hjälpt en romsk kvinna med att skicka brev till en kvinna hon känner. Hon har alltid lämnat fram två skrynkliga lappar med adresserna till henne och till kvinnan som ska få breven.

Jag har hela tiden förutsatt att hon inte kan skriva och självklart har jag hjälpt henne. Förra veckan stod hon bredvid disken i nästan en kvart för att jag skulle kunna hjälpa henne när kön tog slut.

Idag kom denna kvinna in och ville köpa ett papper. Jag sa att jag inte sålde papper bara kuvert. Hon köpte ett kuvert och gick iväg till disken längst bort, tar upp en penna och börjar skriva. VA FAN????

Jag tänkte att hon kanske skulle stå där länge och försöka skriva av så gott hon kunde från busstabellen som hon hade bredvid sig. Men när hon kom fram till mig så såg jag hennes bokstäver. Hon skrev jättefint!

Jag kunde inte hålla mig utan sa som jag tänkte - va fan du kan ju skriva!? Jag trodde att du var icke skrivkunnig. Hon tittade bort lite försynt men när hon bad mig skriva på kuvertet så sa jag att hon kunde göra det själv.

Jag undrar så himla mycket varför hon vill att jag ska skriva på hennes kuvert när hon kan skriva. Hon kan knappt någon svenska så det är ingen idé att fråga. Eller så pratar hon svenska också...



Kommentera inlägget här:

Jag som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0